Sākums

LV.AMO.2024.9.2

Katrs no \(28\) klases skolēniem kontroldarbā saņēma atzīmi, kas ir vesels skaitlis robežās no \(0\) līdz \(10\) ballēm. Pamatot, ka vai nu vismaz \(4\) skolēniem ir vienāda atzīme, vai arī vismaz \(4\) skolēni ieguva atzīmi, kas ir augstāka nekā \(7\).

Noslēpt atrisinājumu

Atrisinājums-1

Izveidosim \(9\) dažādas grupas. Pirmās astoņas grupas atbilst katrai atzīmei no \(0\) līdz \(7\), bet devītā grupa atzīmēm 8, 9 un 10. Skolēnus piekārtosim grupai, kas atbilst katra sañemtajai kontroldarba atzīmei. Tā kā mums ir doti 28 skolēni un 9 dažādas grupas, tad pēc Dirihlē principa būs viena grupa, kura saturēs vismaz 4 skolēnus. Ja tā ir viena no pirmajām astoņām grupām, tad tas atbilst tam, ka 4 skolēniem ir vienāda atzīme. Ja devītā grupa satur vismaz 4 skolēnus, tad tas atbilst tam, ka vismaz 4 skolēni ieguva atzı̄mi, kas ir augstāka nekā \(7\).

Atrisinājums-2

Sagrupēsim skolēnus divās grupās. Pirmajā grupā ietilpst tie skolēni, kas sañēma kādu atzīmi no kopas \(\{0,1,2,3,4,5,6,7\}\), un otrajā tie, kas san̄ēma kādu atzīmi no kopas \(\{8,9,10\}\). Pien̦emsim, ka nav vismaz 4 skolēni, kas ieguva atzīmi, kas ir augstāka nekā 7. Tas nozīmē, ka otrajā grupā ir ne vairāk kā 3 skolēni. Tātad pirmajā grupā ir vismaz 25 skolēni. Tā kā pirmajā grupā ir 8 iespējamas vērtības, kurām piekārtoti vismaz 25 skolēni, tad pēc Dirihlē principa varam secināt, ka vismaz 4 skolēniem būs vienāda atzīme. Pretējā gadījumā, ja ir vismaz 4 skolēni, kas ieguva atzīmi, kas ir augstāka nekā \(7\), tad arī izpildās uzdevuma nosacījumi. Secinām, ka vienmēr atradīsies vai nu vismaz \(4\) skolēni ar vienādu atzīmi, vai arı̄ 4 skolēni, kas ieguva atzīmi, kas ir augstāka nekā 7 .